Het verschil tussen outsourcing, outstaffing en het Extended Team model?

Wat zijn de verschillen tussen een extended team, outsourcing- en outstaffing? Dit is een vraag die we vaak gesteld krijgen. Elk model biedt een oplossing aan voor bedrijven die op zoek zijn naar een uitbreiding van hun capaciteit. De meer correcte vraag zou zijn welke van de 3 geschikt is voor uw bedrijfscultuur en uw toekomstige bedrijfsdoelstellingen?

Wat zijn de verschillen tussen een extended team, outsourcing- en outstaffing? Dit is een vraag die we vaak gesteld krijgen. Elk model biedt een oplossing aan voor bedrijven die op zoek zijn naar een uitbreiding van hun capaciteit. De meer correcte vraag zou zijn welke van de 3 geschikt is voor uw bedrijfscultuur en uw toekomstige bedrijfsdoelstellingen?

Outsourcing

Tijdelijke oplossing, die meestal de voorkeur heeft van bedrijven die zich slechts voor een enkele opdracht willen verstreken met een remote team. 

 

Voordelen:

  • Direct van start 
  • Kost efficiënt
  • Flexibiliteit op korte termijn

Nadelen:

  • Geen controle over de kwaliteit van het remote team
  • Geen continuïteit en verlies van opgebouwde kennis
  • Lage betrokkenheid 
  • Geen opvolging na het einde van het project

Outstaffing

Deze oplossing krijgt meestal de voorkeur van bedrijven die het ontwikkelingsproces op afstand willen controleren. Waarbij de opdrachten meestal tussen zes en negen maanden in beslag nemen.

Voordelen:

  • Starten meestal binnen twee weken
  • Keuze uit profielen die klaar staan bij de gekozen partner
  • Schaalbare oplossing voor ontbrekende kennis in-house
Nadelen:
  • Weinig controle over de kwaliteit van het remote team
  • Beperkte continuïteit van het team en de opgebouwde kennis
  • Lage betrokkenheid , het gaat nog steeds om één opdracht
  • Weinig opvolging na het einde van het project door het originele remote team

Extended team 

Voordelen:

  • Directe communicatielijn met heel uw remote team 
  • Gedeelde bedrijfscultuur waardoor uw team zeer betrokken is bij het bedrijf
  • Continuïteit van het team en opgebouwde kennis
  • Profielen worden per klant, en niet project, specifiek aangenomen om het team te versterken op lange termijn
  • Lokale Belgische opvolging en aanspreekpunt die steeds ter beschikking staat
Nadelen:
  • Langere opstart tijd. De zoektocht naar de geschikte profielen is steeds maatwerk.
  • Vraagt een grotere begin investering in tijd dan de andere modellen

Dit model onderscheid zich als langetermijnoplossing en heeft meestal de voorkeur van bedrijven die willen investeren in het laten groeien van hun eigen werknemers. Dit is een investeringsplan voor de lange termijn waarbij mensen en medewerkers centraal blijven staan en de opgebouwde kennis en knowhow binnen het bedrijf blijft bestaan.

Het extended team model is bij veel bedrijven nog niet zo bekend, omdat het een wat meer uitdagende en veeleisendere service is. Echter is dit het model waarbij zowel het bedrijf als de (remote) medewerkers elkaar versterken en samen willen bouwen.

Districts helpt Belgische start- en scale-ups om hun extended team op te zetten in Moldavië. Met dit model willen we een oplossing aanbieden voor het tekort aan gekwalificeerd IT personeel op de Belgische arbeidsmarkt. We begeleiden u stap voor stap tijdens het opzetten van uw extended team in Moldavië.